Näin luot tehokkaan laskeutumissivun

Laskeutumissivuja luodessa on hyvä heti aluksi miettiä tärkein tavoite sivulle. Usein tavoite on yhteystietojen saaminen myyntiä varten tai myyminen itsessään. Tämä tavoite tulee pitää kirkkaana mielessä ja suunnitella koko laskeutumissivu sitä silmällä pitäen. Listaan tähän asiat, jotka tulisi ottaa huomioon, jotta laskeutumissivusta saadaan mahdollisimman tehokas.

 

Mitä laskeutumissivulle kannattaa laittaa?

Kiinnostavat otsikot

Mieti tarkkaan millaisalla otsikoilla saat herätettyä kävijän mielenkiinnon. Tylsä otsikointi suorastaan pakottaa kävijät pois.

Selostus

Kerro selkeästi tärkeimmät hyödyt, joita kävijä voi saada esim. lataamalla tarjoamasi oppaan. Monesti yksinkertainen lista toimii parhaiten, sillä ihmiset eivät jaksa lukea pitkiä tekstejä vaan ”skannaavat” sivuja katseellaan. Laskutumissivuilla tekstin helppo luettavuus ja ymmärrettävyys on ensiarvoisen tärkeää.

Kuvia/video

Kuvalla saat helposti kiinnitettyä kävijän huomion. Videolla voit tuoda esiin tarjoamasi tuotteen/palvelun ominaisuudet ja hyödyt. Video herättää myös luottamusta ja tutkimusten mukaan konvertoi kuvaa paremmin.

Asiakaspalautteet

Positiiviset asiakaspalautteet kannustavat käyttäjiä tarttumaan tarjoukseesi.

Yrityksesi tiedot

Jotta kävijät uskaltavat antaa yhteystietonsa on sinun herätettävä heidän luottamuksensa. Ilmoita siis selkeästi kampanjan takana oleva yritys ja sen yhteystiedot. Laskeutumissivulle on myös hyvä lisätä rekisteriseloste, josta kiinnostuneet voivat lukea mihin heidän yhteystietojaan käytetään. Tämän lisäksi voit mainita esim. lomakkeen lähellä, että et lähetä roskapostia/luovuta osoitteita edelleen.

Lomake

Lisää laskeutumissivuillesi lomake, jolla käyttäjät voivat antaa yhteystietonsa. Pidä lomake mahdollisimman lyhyenä ja kysy vain oleellisimmat asiat jos tavoitteenasi on saada paljon liidejä. Jos taas tavoittelet pientä määrää mahdollisimman hyviä liidejä voit kysyä myös yksityiskohtaisempia tietoja, jolloin vähemmän kiinnostuneet eivät viitsi nähdä vaivaa lomakkeen täyttämiseksi. Lomake kannattaa automatisoida, niin että käyttäjä saa automaattisesti sähköpostiinsa lupaamasi oppaan ja sähköpostiosoite tallentuu listallesi.

Huolehdi, että lomake ja sen painikkeet erottuvat helposti laskeutumissivusi muusta sisällöstä (esim. kirkkaita värejä käyttämällä). Tutkimusten mukaan myös lomakkeen painikkeen tekstillä voi olla yllättävän suuri vaikutus sen houkuttelevuuteen, joten perinteisen ”lähetä” -painikkeen sijaan kannatta kokeilla jotain kuvaavampaa, kuten ”Lataa ilmainen opas”.

Sosiaalinen media

Lisää laskeutumissivullesi some-painikkeet sisällön helppoa jakamista varten ja tavoitat entistä suuremman yleisön asiallesi.

 

Muut asiat jotka tulee ottaa huomioon laskeutumissivuja suunnitellessa

Poista häiriötekijät

Pidä laskeutumissivu selkeänä ja poista kävijältä mahdollisuus toimia väärin. Poista laskeutumissivulta ylimääräiset linkit ja navigaatio, joiden avulla kävijä voisi lähteä jättämättä yhteystietojaan. Usein A/B-testiä tehdessä kaikista yksinkertaisin versio osoittautuu kaikista toimivimmaksi. Älä siis lisää mitään ylimääräistä laskeutumissivullesi.

Kehitä laskeutumissivuasi testauksen ja tulosten perusteella

Parhaan tuloksen saavutat A/B-testaamalla laskeutumissivuasi. A/B-testaamalla saat arvokasta tietoa siitä mikä toimii ja mikä ei. Tulosten mittauksessa hyviä apuvälineneitä ovat mm. Google Analytics ja Hotjar. Mittaustulosten ja kävijöiden käyttäytymisen perusteella osaat testata oikeita asioita. Laskeutumsissivu.fi tarjoaa analytiikkaan ja A/B-testaukseen kattavat työkalut.

 

Kokeile ilmaiseksi 30 päivää

Ei automaattista veloitusta. Ennen ilmasen kokeilun päättymistä sinulta kysytään erikseen haluatko jatkaa palvelun käyttöä.