Mikä on laskeutumissivu ja mihin sitä käytetään?

Laskeutumissivu on yksittäinen sivu, jolle mainosta, linkkiä tai hakutulosta klikannut käyttäjä viedään. Markkinoinnista puhuttaessa laskeutumissivulla kuitenkin useinmiten tarkoitetaan sivua, joka on luotu vain jonkin yhden tietyn asian saavuttamiseksi. Tavoiteltava asia voi olla esimerkiksi liidien kerääminen, sähköpostilistan kasvattaminen, tuotteen/palvelun myyminen, tarjouspyyntöjen saaminen, yrityksen varsinaisille kotisivuille/verkkokauppaan ohjaaminen jne.

Koska aihealue on rajattu tarkasti, laskeutumissivuilla on yleensä hyvä hakukonenäkyvyys ja niiltä saadaan keskimääräistä parempia liidejä. Laskeutumissivuille ei tule turhaa liikennettä, vaan ainoastaan ihmiset, jotka ovat aidosti asiasta kiinnostuneita ja täten myös valmiimpia ostamaan.

Laskeutumissivu liidien hankintaan

Usein laskeutumissivuja käytetään liiden, kuten nimi ja sähköpostiosoite, saamiseki. Tarkoitus liidien hankitaan on yleensä kerätä tietoja, jotka mahdollistavat tehokkaan markkinoinnin palveluistasi kiinnostuneille. Liidien hankkimiseksi luodulla laskeutumissivulla on lomake, johon käyttäjät voivat antaa yhteystietonsa.

Vastineeksi yhteystiedoista laskeutumissivulla tarjotaan aiheeseen liittyvää opasta, tutkimustietoa, e-kirjaa, kilpailuun osallistumista, ilmaista kokeilua, konsultaatiota tms. Tärkeintä on, että potentiaaliset asiakkaasi kokevat tarvitsevansa sitä.

Laskeutumissivu potentiaalisten asiakkaiden lämmittelyyn

Toinen yleinen laskeutumissivujen tyyppi on ns. lämmittelysivu. Lämmittelysivun ideana on, että käyttäjät kulkevat sen kautta toiselle sivulle tai verkkokauppaan, jossa konversio tapahtuu. Tällaisella laskeutumissivulla voidaan esimerkiksi esitellä tuotetta/palvelua/tarjousta. Tavoitteena on vierailijan ostohalujen herättäminen.

”Miksi en ohjaisi käyttäjiä suoraan yritykseni kotisivuille?” Koska useimmat ihmiset tahtovat tietää vain yhdestä tuotteestasi/palvelustai, eivät lukea yrityksesi historiikkia tai penkoa kotisivujasi halumansa löytämiseksi. Laskeutumissivulla voit esitellä tuotteesi/palvelusi yksityiskohtaisemmin, ilman että mikään häiritsee käyttäjää. Näin saavutetaan huomattavasti parempi konversio ja hakukonenäkyvyys.

Enemmän kävijöitä + parempi konversio = paljon parempi tulos.

 

Millainen on hyvä laskeutumissivu?

Hyvälle laskeutumissivulle tullessaan kävijä tietää heti mistä on kyse. Otsikkona esim: ”Opas liidien hankintaan laskeutumissivujen avulla”.

Hyvällä laskeutumissivulla kerrotaan selkeästi miten kävijä hyötyy. Esim: ”Opit miten voit tehostaa yrityksesi markkinointi laskeutumissivuja hyödyntämällä”.

Hyvällä laskeutumissivulla kävijä tietää miten hänen tulisi toimia. Esim: ”Lataa opas täyttämällä lomake”.

Lue myös: Näin luot tehokkaan laskeutumissivun

Kokeile ilmaiseksi 30 päivää

Ei automaattista veloitusta. Ennen ilmasen kokeilun päättymistä sinulta kysytään erikseen haluatko jatkaa palvelun käyttöä.